ایمنی ابزار | نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

ایمنی ابزار برقی

نکات ایمنی هنگام کار با ابزار برقی

کار کردن با ابزار برقی به همان اندازه که می تواند آسان باشد به همان اندازه می تواند خطرناک و دردسر ساز باشد، بنابراین باید با نکات ایمنی آن به خوبی آشنا باشید. همه هشدارها ، دستورالعمل ها و نکات ایمنی را هنگام کار با ابزار برقی بخوانید.

اصطلاح “ابزار برقی” در هشدارها به یک ابزار برقی اشاره دارد که سیم دار یا بی سیم می باشد. برای جلوگیری از حوادث، بسیار مهم است که ایمنی در هنگام کار را رعایت کنید.

 

نکات ایمنی در هنگام کار

محل کار را تمیز نگه دارید.

از نور مناسب در محیط کار استفاده کنید

محل کار جزو حساس ترین و پر حادثه ترین مناطق هنگام کار محسوب می شود.

به هیچ وجه از مواد منفجره در محل کار استفاده نکنید.

مایعات، گازها و گرد و غبار در ابزارهای الکتریکی جرقه هایی را ایجاد می کنند که می توانند ابزارهای برقی را آتش بزنند.

کودکان و افراد را هنگام استفاده از ابزار برقی دور نگه دارید.

هنگام استفاده از ابزارهای برقی دقت بسیار بالایی داشته باشید.

 

ایمنی برق

شاخه های ابزار برق باید با پورت مطابقت داشته باشند. از شاخه های آداپتور با ابزارهای الکتریکی زمینی استفاده نکنید.

 

شوک الکتریکی

1) ابزار الکتریکی را در معرض باران یا شرایط مرطوب قرار ندهید. ورود آب به دستگاه الکتریکی خطر برق گرفتگی را افزایش می دهد.

2) هرگز از سیم دستگاه برای نگه داشتن، کشیدن یا جدا کردن یک ابزار برقی استفاده نکنید. سیم را از گرما، روغن، لبه های تیز یا قطعات متحرک دور نگه دارید. 

3) سیم های آسیب دیده یا درهم پیچیده خطر برق گرفتگی را افزایش می دهند.

 

ایمنی ابزار برقی در فضای باز

1- استفاده از سیم مناسب برای ابزار برقی در فضای باز خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد.

2-اگر استفاده از یک ابزار الکتریکی در مکان مرطوب اجتناب ناپذیر است، از منبع تغذیه محافظت شده توسط دستگاه RCD جریان استفاده کنید. استفاده از RCD خطر برق گرفتگی را کاهش می دهد.

 

امنیت شخصی

ایمنی ابزار برقی
ایمنی ابزار برقی

 الف) هوشیار باشید، به آنچه انجام می دهید توجه ویژه داشته باشید و هنگام کار با ابزار الکتریکی از عقل سلیم استفاده کنید. هنگام خستگی یا کمبود خواب از ابزار برقی استفاده نکنید. عدم توجه در هنگام کار با ابزارهای الکتریکی می تواند صدمات جدی ایجاد کند.

ب) از وسایل ایمنی شخصی استفاده کنید. همیشه از محافظ چشم استفاده کنید. تجهیزات حفاظتی مانند ماسک جلوگیری از گرد و غبار، کفش ایمنی ضد لغزش، کلاه سخت یا محافظ شنوایی که در شرایط مناسب استفاده می شود، آسیب شخصی را کاهش می دهد.

ج) جلوگیری از روشن شدن ناگهانی: قبل از اتصال به منبع تغذیه و یا باتری و برداشتن یا جا به جایی ابزار، مطمئن شوید که کلید خاموش است.

د) قبل از کار با ابزار برقی، آچار تنظیم را بردارید. آچار نصب شده در قسمت چرخان ابزارهای برقی می تواند باعث صدمه شخصی شود.

ه) تعادل خوبی در استفاده از ابزارهای برقی داشته باشید. این امر باعث کنترل بهتر ابزار برقی در شرایط متفاوت می شود.

و) لباس مناسب بپوشید و از پوشیدن لباس گشاد خودداری کنید. جواهرات، موها و لباس های خود را از قسمت های متحرک ابزار برقی دور کنید. لباس های گشاد، جواهرات یا موهای بلند می توانند در قسمت های متحرک گیر بیفتند.

ز) از تجهیزات جمع آوری گرد و غبار استفاده کنید، از اتصال صحیح و استفاده از آنها اطمینان حاصل کنید. استفاده از سیستم جمع آوری گرد و غبار می تواند خطرات گرد و غبار را کاهش دهد.

ح) اجازه ندهید که آشنایی به طور مکرر از ابزار شما استفاده کند و اصول ایمنی ابزار را نادیده بگیرد. بی احتیاطی می تواند در کسری از ثانیه آسیب جدی ایجاد کند.

 

ایمنی ابزار الکتریکی

استفاده از لوازم ایمنی در هنگام کار
استفاده از لوازم ایمنی در هنگام کار

الف) ابزارهای برقی خود را تحت فشار قرار ندهید. از ابزار برقی به اندازه استفاده کنید. ابزارهای برقی مناسب با سرعتی که برای آن طراحی شده اند کار با اطمینان بهتر و بالاتری انجام می گیرد.

ب) اگر سوئیچ روشن یا خاموش نمی شود، از ابزارهای برقی استفاده نکنید. هر وسیله الکتریکی که توسط سوئیچ قابل کنترل نباشد خطرناک است و باید تعمیر شود.

ج) دوشاخه را از منبع برق جدا کنید. قبل از انجام هرگونه تنظیم یا تغییر لوازم جانبی یا ذخیره سازی ابزارهای برقی، اگر باتری قابل جدا شدن است باتری را از ابزار برقی جدا کنید. این اقدامات ایمنی پیشگیرانه خطر شروع تصادفی ابزار برقی را کاهش می دهد.

د) وسایل الکتریکی را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید و به افرادی که با ابزار برقی یا این دستورالعمل ها آشنا نیستند اجازه کار با ابزار الکتریکی را ندهید. ابزارهای برقی در دست کاربران آموزش ندیده خطرناک است.

 

نگهداری از ابزار برقی و لوازم جانبی آنها

قطعات شکسته و هر شرایط دیگری که ممکن است بر روی عملکرد ابزار الکتریکی تأثیر بگذارد را بررسی کنید. در صورت خرابی، ابزار برقی را قبل از استفاده تعمیر کنید. بسیاری از اتفاقات به دلیل نگهداری نامناسب ابزارهای الکتریکی اتفاق می افتد.

ابزار برش را تیز و تمیز نگه دارید. ابزار برش با نگهداری صحیح و مناسب با لبه های برش کمتر در معرض گیر کردن است و کنترل آن آسان است.

از ابزار قدرت، لوازم جانبی، برش و غیره استفاده کنید. طبق این دستورالعمل ها، با در نظر گرفتن شرایط کار و کارهایی که باید انجام شود. استفاده از ابزار قدرت برای کارهایی غیر از آنچه در نظر گرفته شده است ممکن است منجر به یک وضعیت خطرناک شود.

دستگیره ها و سطوح گیرنده را خشک، تمیز و عاری از روغن و چربی نگه دارید.

 

استفاده و نگهداری از ابزارهای مجهز به باتری

هنگامی که باتری استفاده نمی شود ، آن را از نزدیکی سایر اشیا فلزی مانند گیره های کاغذ، سکه ها، کلیدها، میخ ها، پیچ ها یا سایر اجسام فلزی کوچک دور نگه دارید که ممکن است باعث ایجاد اتصال شود. اتصال کوتاه ترمینال های باتری ممکن است باعث سوختگی شود.

در شرایط نامساعد، ممکن است مایع درون باتری تخلیه شود. در صورت مایع درون باتری به چشم برخورد کرد به پزشک مراجعه کنید. تخلیه مایع درون باتری ممکن است باعث تحریک یا سوختگی شود. باتری ها در ابزار انواع مختلفی دارند که شما می توانید برای فهمیدن آن ها مقاله زیر را مطالعه کنید .

راهنمای انواع باتری ابزار شارژی

از باتری یا ابزار آسیب دیده استفاده نکنید.

درجه حرارت بالاتر از 130 درجه سانتیگراد ممکن است باعث انفجار شود.

هنگام استفاده از ابزار الکتریکی اطمینان حاصل کنید که تمام اجزا به طور یکپارچه عمل می کنند.

باتری آسیب دیده را نگهداری نکنید. تعمیر و نگهداری باتری فقط باید توسط تولید کننده یا ارائه دهندگان خدمات مجاز انجام شود.

اگر قصد جلوگیری از حوادث در کار را دارید می توانید مقاله ریز را نیز مطالعه کنید.

جلوگیری از حوادث کار با ابزار

 

کلام آخر:

در آخر اگر قصد و نیت استفاده از ابزار برقی را دارید باید بدانید که استفاده از این ابزار همان طور که ساده به نظر می رسد کاری دشوار و دارای درد سر است و ممکن است باعث آسیب شود. پس بهتر است در زمان استفاده از این ابزار روش استفاده از آنرا بدانید و در زمان استفاده نکات ایمنی را رعایت کنید که ایمنی ابزار امری مهم و ضروری است.

mojtaba
دیدگاه کاربران
36 دیدگاه
ارسال دیدگاه